عامل اصلی ترس دانش آموزان از ریاضی
 
ریاضیات
آموزش ریاضیات دبیرستان
درباره وبلاگ


جلوی من قدم بر ندار، شايد نتونم دنبالت بيام. پشت سرم راه نرو، شايد نتونم رهرو خوبی باشم. کنارم راه بيا و دوستم باش
نويسندگان
چهار شنبه 2 فروردين 1391برچسب:, :: 16:33 ::  نويسنده : عادل نقدی

این سؤال همیشه در ذهن معلمان، اولیا و حتی دانش‌آموزانی که از ریاضی ترس دارند، وجود داشته و دارد که «دلیل این بی‌علاقگی و مشکل همیشگی در یادگیری ریاضی چیست؟!»؛ پاسخ‌های مختلفی نیز از سوی کارشناسان مسائل آموزشی به این علامت سؤال داده شده است که هرکدام از آنها نیز در جای خود قابل تأمل است. هفته گذشته همایشی با عنوان «نقش درس‌پژوهی در توسعه حرفه‌ای دبیران ریاضی» با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از دبیران ریاضی منتخب مدارس تهران در محل خانه معلم آموزش و پرورش منطقه ۳ تهران برگزار شد؛ در این نشست تخصصی پروفسور «روحانی احمد ترمیزی» دانشمند زن مسلمان و استاد ریاضی دانشگاه UMB مالزی به تشریح این روش و تأثیر آن در بهبود آموزش ریاضی پرداخت. در حاشیه برگزاری این همایش گفت‌و‌گوی کوتاهی با این ریاضیدان مسلمان داشتیم و دلایل ترس دانش‌آموزان از این درس راهبردی و نیز راه‌ حل این مشکل را از وی جویا شدیم؛ وی سفر به ایران را تجربه بسیار خوبی برای خود خواند و تصریح کرد: «این نخستین بار است که به ایران می‌آیم و متوجه شده‌ام که مردم ایران بسیار دوست داشتنی هستند و همواره به دنبال این هستند تا اطلاعات علمی خود را با مردمان سایر کشورها به اشتراک گذاشته و تبادل‌نظر کنند و همین ویژگی آنها برای من بسیار جالب است». *** پروفسور روحانی احمد ترمیزی در گفت‌وگو با فارس در رابطه با راه‌های توسعه آموزش ریاضی در کشورها به ویژه کشورهای اسلامی گفت: در زمینه آموزش ریاضی تمام کشورها باید بر این امر تأکید و نسبت به آن اهتمام داشته باشند تا بهترین «روش‌های تدریس» را پیدا کرده و معلمان نیز روش‌های تدریس خود را بهبود ببخشند. این دانشمند مسلمان تصریح کرد: توسعه آموزش ریاضی باید به دغدغه اصلی کشورها به ویژه معلمان تبدیل شود. وی با اشاره به زمینه‌های علمی موجود در میان مردم ایران گفت: مردم ایران همواره به دنبال آن هستند تا اطلاعات علمی خود را با مردمان سایر کشورها به اشتراک گذاشته و تبادل‌نظر کنند و همین ویژگی آنها برای من بسیار جالب است. پروفسور روحانی احمد ترمیزی درباره ریشه‌های ترس از ریاضی در میان دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: به طور کلی ترس از ریاضی به این نکته برمی‌گردد که “آیا دانش‌آموز مفاهیم ریاضی را خوب فهمیده است یا خیر؟ “. استاد ریاضی دانشگاه UMB مالزی با تأکید بر مسئله «درک مفاهیم ریاضی» ادامه داد: واقعیت این است که دانش‌آموزانی که مفاهیم ریاضی را خوب نمی‌فهمند، همیشه از رفتن در کلاس ریاضی ترس دارند. * «تبدیل کلاس به محیط شاد» و «کاربردی کردن مسائل»؛ ۲ راه علاقه‌مندی بچه‌ها به ریاضی وی با اشاره به راه‌های علاقمند‌تر شدن دانش‌آموزان نسبت به درس ریاضی و رفع اضطراب آنها در این درس، اظهار داشت: یکی از راه‌هایی که می‌توانیم بچه‌ها را نسبت به ریاضی علاقمند کنیم، این است که کلاس ریاضی را به یک محیط شاد و مفرح تبدیل کنیم؛ علاوه بر آن، باید سؤالات کاربردی‌تری را در فضای کلاس برای بچه‌ها حل کنیم تا انگیزه آنها برای یاد گرفتن مفاهیم ریاضی بالاتر برود. پروفسور روحانی احمد ترمیزی خاطرنشان کرد: هرچند ممکن است این روش زمان زیادی را از معلم بگیرد اما باید توجه داشته باشیم که با این روش تعداد دانش‌آموزانی که از یاد گرفتن ریاضی احساس رضایت می‌کنند و با خوشحالی از کلاس خارج می‌شوند، از حالت عادی به مراتب بیشتر می‌شود‌ چرا که در روش عادی ممکن است فقط چند دانش‌آموز از یاد گرفتن مفاهیم ریاضی احساس رضایت و خشنودی کنند. این ریاضیدان مسلمان در پایان خاطرنشان کرد: ما در کشور مالزی بسیار علاقمند هستیم تا از نظام آموزشی کشور ایران و جریان «یادگیری و یاددهی» بیشتر مطلع شویم و امیدوارم که این دو کشور مسلمان با یکدیگر ارتباط خوبی داشته باشند و بتوانند تجربیات علمی خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. منبع:سایت تابناک , تشکر از وبلاگ هنر ریاضی



embed src="http://www.koowee.org/games/swf/bowman.swf" quality="high" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="300"> Begin ParsTools.com Jalali Calendar Code -->
موضوعات
پیوندهای روزانه


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 36
بازدید هفته : 49
بازدید ماه : 55
بازدید کل : 72257
تعداد مطالب : 245
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

خوش آمدید